Abstract
In this article, an spatial interaction accessibility index was used to assess the effects on territorial cohesion by adding a high-speed rail service to existing means of transport. The route from Guadalajara to the Port of Veracruz was studied, passing through Mexico City and other important cities. The increase in territorial cohesion between regions was evaluated based on the increase in productivity that each pair of cities would have where the high-speed passenger train would be included. Territorial cohesion was estimated by evaluating the passenger demand that the high-speed train would have, the territorial accessibility index and using an aggregate production function. Evidence was found that the high-speed train would be associated with higher regional economic exchange rates and consequently with a higher level of productivity.
References
Alias, Jean (1984), La voie ferrée: techniques de construction et d’entretien, París, Editions Eyrolles-S.C.N.F.
Ben-Akiva, Moshe y Lerman, Steven R. (1979), “Dissagregate travel and mobility-choice models and measures of accessibility”, en David A. Hensher y Peter Stopher (eds.) Behavioural travel modelling, Londres, Routledge, pp. 654-679.
Cabeza-Morales, Israel y Gutiérrez-Rey, Franz (2015), “Cohesión territorial: de los alcances a la conceptualización”, Revista geográfica venezolana, 56 (2), Bogotá, Universidad de Los Andes, pp. 1-11.
Chen, Yun y Wei, Lijia (2018), “Railroad development, temporal-spatial externalities, and growth spillover: theory and empirical evidence”, Journal of Regional Science, 58 (5), Wuhan, Wiley, pp. 980-1002, doi: 10.1111/jors.12407
De Rus, Gines e Inglada, Vicente (1993), “Análisis coste-beneficio del tren de alta velocidad en España”, Revista de Economía Aplicada, 1 (3), Zaragoza, Universidad de Zaragoza, pp. 27-48.
De Rus, Ginés y Román, Concepción (2006), “Análisis económico de la línea de alta velocidad Madrid-Barcelona”, Revista de Economía Aplicada, 14 (42), Zaragoza, Universidad de Zaragoza, pp. 35-79.
Durán-Fernández, Roberto y Santos, Georgina (2014a), “A regional model of road accessibility in Mexico: accessibility surfaces and robustness analysis”, Research in Transportation Economics, núm. 46, Greenwich, JAI Press, pp. 55-69, doi: 10.1016/j.retrec.2014.09.02
Durán-Fernández, Roberto y Santos, Georgina (2014b), “Road infrastructure spillovers on the manufacturing sector in Mexico”, Research in Transportation Economics, núm. 46, Ámsterdam, Elsevier, pp. 17-21, doi: 10.1016/j.retrec.2014.09.02
Fernández-Jáñez, Judith (2012), “Análisis de los datos de tráfico del primer año de explotación de la línea de alta velocidad de Madrid a Valencia”, 360. Revista de alta velocidad, núm. 2, Madrid, Fundación de los Ferrocarriles Españoles, pp. 57-71.
García-Álvarez, Alberto (2016), La demanda en el transporte de viajeros. Generación, evolución y reparto modal, Madrid, Fundación de los Ferrocarriles Españoles.
Garrocho, Carlos, Campos-Alanís, Juan (2006), “Un indicador de accesibilidad a unidades de servicios clave para ciudades mexicanas: fundamentos, diseño y aplicación”, Economía, Sociedad y Territorio, 6 (22), Zinacantepec, El Colegio Mexiquense, pp. 349-397.
Giles, Dave (2011), “Dummies for Dummies”, Dave Giles Blog, Ontario, <https://acortar.link/HQpkBi>, 24 de marzo de 2020.
Goodall, Brian (1987), The penguin dictionary of Human Geography, Londres, Penguin Books.
Gutiérrez-Puebla, Javier (2004), “El tren de alta velocidad y sus efectos espaciales”, Investigaciones Regionales, núm. 5, Barcelona, Asociación Española de Ciencia Regional, pp. 199-221.
Hansen, Walter G. (1959), “How accessibility shapes land use”, Journals of the American Institute of Planners, 25 (2), Londres, Taylor & Francis, pp. 73-76.
Herrera-García, Alfonso y Sánchez-López, Orlando (2014), “Estimación del potencial de los trenes de media y alta velocidad en México con base en la demanda de pasajeros aéreos”, Ingeniería, Investigación y Tecnología, 16 (2), Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Ingeniería, pp. 265-277.
Inegi (Instituto Nacional de Estadística y Geografía) (2020), “Censos económicos 2003, 2008, 2013 y 2018”, Aguascalientes, Inegi, <https://acortar.link/KwWeaX>, 15 de marzo de 2020.
Inegi (Instituto Nacional de Estadística y Geografía) (2010), “Censo de Población y Vivienda 2010”, Aguascalientes, Inegi, <https://acortar.link/XWqcwX>, 6 de marzo de 2020.
Inegi (Instituto Nacional de Estadística y Geografía) (2000), “XII Censo General de Población y Vivienda 2000”, Aguascalientes, Inegi, <https://acortar.link/RwLlN7>, 6 de marzo de 2020.
Johnston, Ron John; Gregory, Dereck; Pratt, Geraldine y Watts, Michael (2000), The dictionary of Human Geography, Hoboken, Wiley-Blackwell.
López-Pita, Andrés (2014), Líneas de ferrocarril de alta velocidad: planificación, construcción y explotación, Madrid, Garceta Grupo Editorial.
Márquez Ortiz, Luis Enrique; Cuétara Sánchez, Leonardo Manuel; Catay Angulo, Rafael Cecilio y Labarca Ferrer, Nelson José (2020), “Desarrollo y crecimiento económico: análisis teórico desde un enfoque cuantitativo”, Revista de Ciencias Sociales (RCS), 26 (1), San José, Universidad de Costa Rica, pp. 233-253.
Méndoza-Sánchez, Juan Fernando y Téllez-Gutiérrez, Rodolfo (2006), “Trenes de alta velocidad en el mundo y su posible utilización en México”, ponencia presentada en la XVI Reunión Nacional de Ingeniería de Vías Terrestres, 26, 27, 28 y 29 de julio de 2006,
Boca del Río, en Asociación Mexicana de Ingeniería de Vías Terrestres (coord.), Las Vías Terrestres en el Marco de la Globalización, Boca del Río, Asociación Mexicana de Ingeniería de Vías Terrestres, pp. 1-22.
Modelistica (2014), “Estudio de demanda para el TAV México-Querétaro”, Ciudad de México, PROINTEC.
Nash, Chris (2015), “When to invest in high speed rail”, Journal of Rail Transport Planning & Management, 1 (5), Ámsterdam, Elsevier, pp. 12-22.
Nishijima, Shigehiro; Eckroad, Steven; Marian, Adela; Choi, Kyengondal; Seok-Kim, Woo; Terai, Motoaki; Deng, Zigang; Zheng, Jun; Wang, Jiasu; Umemoto, Katsuya; Du, Jia; Febvre, Pascal; Keenan, Shane; Mukhanov, Oleg; D-Cooley, Lance; P-Foley, Cathy; V-Hassenzahl, William e Izumi, Mitsuru (2013), “Superconductivity and the environment: a roadmap”, Superconductor science and technology, 26 (11), Bristol, IOP Publishing, pp. 4-33.
PP (Primera Plus) (2019), “Consulta de horarios y compra de boletos”, León, Primera Plus, <https://acortar.link/9HBfpo>, 21 de mayo de 2019.
Preston, John y Rajé, Fiona (2007), “Accesibility, mobility and transportrelated social exclusion”, Journal of Transport Geography, 15 (3), Ámsterdam, Elsevier, pp. 151-160.
Ramos Melero, Rodolfo y Sanz-Magallón Rezusta, Gonzalo (2012), “Alta velocidad ¿Oportunidad o amenaza para las ciudades pequeñas?”, 360. Revista de Alta Velocidad, núm. 2, Madrid, Fundación de los Ferrocarriles Españoles, pp. 45-52.
Rodrigue, Jean-Paul; Comtois, Claude y Slack, Brian (2009), The geography os transport systems, Sidney, Routledge.
SCT (Secretaría de Comunicaciones y Transportes) (2019), “Traza tu ruta”, Ciudad de México, SCT, <https://acortar.link/yAFyL>, 5 de abril de 2019.
SCT (Secretaría de Comunicaciones y Transportes) (2018a), “Volúmenes de tránsito registrados en las estaciones permanentes de conteo de vehículos”, Ciudad de México, SCT/Dirección General de Servicios Técnicos.
SCT (Secretaría de Comunicaciones y Transportes) (2018b), “Aforos vehiculares Veracruz”, Ciudad de México, SCT/Dirección General de Servicios Técnicos.
SCT (Secretaría de Comunicaciones y Transportes) (2017a), “Aforos vehículares Puebla”, Ciudad de México, SCT/Dirección General de Servicios Técnicos.
SCT (Secretaría de Comunicaciones y Transportes) (2017b), “Estudio de origen, destino y peso”, Ciudad de México, SCT, <https://acortar.link/eoPbyt>, 20 de abril de 2019.
SCT (Secretaría de Comunicaciones y Transportes) (2014), “Velocidades de punto”, Ciudad de México, SCT/Dirección General de Servicios Técnicos.
Sala-i-Martin, Xavier X. (1996), “Regional cohesion: evidence and theories of regional growth and convergence”, European Economic Review, 40 (6), Ámsterdam, Elsevier, pp. 1325-1352.
Spiekermann, Kai, Wegener, Michael (1994), “The shrinking continent: new time-space maps of Europe”, Environment and planning B: Planning and Design, 21 (6), Londres, University College, pp. 653-673.
Vickerman, Roger (2015), “High-speed rail and regional development: the case of intermediate stations”, Journal of Transport Geography, núm. 42, Ámsterdam, Elsevier, pp. 157-165.