New institutionality in the Argentinean port system: public/private link in the organization and management of Quequén port
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Argentina
ports
management
privatisation
institutionality

How to Cite

COSTA, A. M., BRIEVA, S. S., & IRIARTE, L. (2006). New institutionality in the Argentinean port system: public/private link in the organization and management of Quequén port. Economía Sociedad Y Territorio. https://doi.org/10.22136/est002006285

Abstract

This paper proposes to analyse the organising and managerial experience of the Consorcio de Gestión del Puerto Quequén – Quequén Port Management Consortium – and reflect on its economical, social, political and territorial effects as a the result of the port decentralisation and privatisation. From this analysis we observe that there are still some inefficiencies and governance problems, even if there is an improvement in the indices of economic efficiency that provide the port with greater competitiveness, and in spite of the fact that the decentralisation has promoted a greater participation of the different actors in the port activities. The problems and inefficiencies mentioned above are derived from the coexistence of different logics among the diverse groups of interest that participate in the port management.
https://doi.org/10.22136/est002006285
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bourdieu, Pierre (1999), Intelectuales, política y poder, EUDEBA, Buenos Aires.

Cepal (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (1992), La reestructuración de empresas públicas: el caso de los puertos de América Latina y el Caribe, Cuadernos de la Cepal 68, Publicación de Naciones Unidas, Chile.

Costa, Ana María (2003), Nuevas formas de organización y gestión del sistema portuario argentino en la década del 90: competitividad y eficiencia del Puerto Quequén, tesis de maestría, Facultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de Mar del Plata.

FIEL (Fundación de Investigaciones Económicas Latinoamericanas) (1999), La regulación de la competencia y de los servicios públicos. Teoría y experiencia Argentina reciente. FIEL, Buenos Aires.

Gardel, Cristian (1999), Puertos graneleros en la Argentina, algunos indicadores de performance portuaria, Bolsa de Comercio de Rosario, Serie de Lecturas 3, Rosario, Argentina.

Gorenstein, Silvia (2002), Tres estudios sobre la perspectiva institucional en el sector portuario. Análisis referencial para el puerto de Buenos Aires, Programa de Desarrollo Económico Territorial (Prodet)-Secretaría de Desarrollo Económico del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires-Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD), Buenos Aires.

Hoffmann, Jan (1999), Las privatizaciones portuarias en América Latina en los 90: determinantes y resultados, documento de trabajo, Tercer Programa Internacional, Privatización y Regulación de Servicios de Transporte del Banco Mundial, Las Palmas, Gran Canarias, España.

Romero Carranza, Fernando (1993), “Los puertos privados particulares en la nueva legislación portuaria”, Bolsa de Comercio de Rosario, diciembre, año XL (1461): 12-20.

SAGPyA (Secretaría de Agricultura, Ganadería, Pesca y Alimentación) (2002), Principales puertos cerealeros. Evolución operativa, 1990-2000, Dirección de Mercados Agroalimentarios, Buenos Aires.

Thomson, Ian (1998), “La evolución del papel del Estado en la regulación del transporte terrestre”, Revista de la Cepal, abril, 64: 151-163.

Trujillo Lourdes y Gustavo Nombela (2000), Multiservice Infrastructure Privatizing Port Service, The World Bank Group, Private Sector and Infrastructure Network, note number 222, octubre.

Licencia Creative Commons
This works is under a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license