Abstract
The second half of the XX century has been a scenario for great changes in alimentary distribution; not only have these transformations affected the structure of this activity, but also the productive, technological and organizational patterns of food production, intermediation and transportation, and even the organization of the urban space. Said process, on its own, is also related to cultural changes that imply a change from personal attention and close-contact trade to free service and a purchasing pattern of less frequent trade but of larger volume and at a place far from the household. In the long term this process has led to the concentration of distribution in a few leading enterprises and to the contraction of traditional trade patterns. The concentration of the activity has a triple meaning: economic, technical and spatial, as it conveys a substantial reduction of agents, establishments and trade locations. After forty years there has been a gradual change from independent and traditional trade to the prevalence of large distribution.
References
Barata Salgueiro, T. (1996), Do Comércio à Distribuicao. Roteiro de uma mudança, Celta, Oeiras.
Bin, G. et al. (1996), “Comercio minorista en el canal de autoselección”, Realidad Económica, núm. 143.
Bowlby, R. (1997), “Supermarket Futures”, en P. Falk y C. Camp-bell (eds.), The shopping experience, Londres, Sage.
Caprón, G. (1996), La ville privée: les shoppin centers à Buenos Aires, Tolosa, Université de Toulouse II, tesis de doctorado.
Centre Français du Commerce Extérieur (1998), Les Marchés de consommation dans le Mercosur, Buenos Aires-Montevideo-Asunción-Santiago-São Paulo, Dossier Seminaire, CFCE.
Centro de Estudios para la Producción (CEP) (1998), Síntesis de la Economía Real, núm. 16, Buenos Aires, Secretaría de Industria y Minería-Ministerio de Economía y Obras y Servicios Públicos.
Chudnovsky, D. y A. López (1998), “Las estrategias de las empresas transnacionales en la Argentina y Brasil. ¿Qué hay de nuevo en los años noventa?”, Desarrollo Económico, núm. especial, vol. 38, Buenos Aires, IDES.
Ciccolella, P. (1998), “Territorio de Consumo. Redefinición del espacio en Buenos Aires en el fin de siglo”, en S. Gorenstein y R. Bustos Cara (comps.), Ciudades y Regiones frente al avance de la globalización, Bahía Blanca, Brasil, Universidad Nacional del Sur.
Colla, E. (1997), “Les tendances de la distribution: Évolution du secteur et strategies des entreprises”, Revue Française de Marketing, núm. 164.
Ferreira Freitas, Ricardo (1996), Centres Commerciuax: Îles Urbaines de la Post-Modernité, París, L’ Harmattan.
Gorenstein, S. (1998), “Sector agroalimentario: Las relaciones Industria/Gran Distribución”, Desarrollo Económico, núm. 149.
––––– et al. (1997), Dinámica ocupacional en rubros comerciales y de servicios en los noventa, Bahía Blanca, Departamento de Economía/Universidad Nacional del Sur.
Green, R. (1998), Les Plates-formes Logistiques comme reponse aux exigences de rationalisation des flux dans l’Agro-alimentaire en France, París, INRA.
Gutman, G. (1998), “Estrategias recientes de las empresas de la Gran Distribución minorista de alimentos del Área Metropolitana”, en S. Gorenstein y R. Bustos Cara (comps.), Ciudades y Regiones frente al avance de la globalización, Bahía Blanca, Universidad Nacional del Sur.
––––– (1997), Transformaciones recientes en la distribución de alimentos en la Argentina, Buenos Aires, Ministerio de Economía y Obras y Servicios Públicos-SAGPyA.
––––– (1993), “Cambios y reestructuración recientes en el sistema agroalimentario en la Argentina”, en B. Kosacoff (comp.), El desafío de la competitividad, Buenos Aires, CEPAL-Alianza.
INDEC (1999), Encuesta de Supermercados, Buenos Aires, Ministerio de Economía y Obras y Servicios Públicos-INDEC, julio.
––––– (1998), Encuesta de Supermercados, Buenos Aires, Ministerio de Economía y Obras y Servicios Públicos-INDEC, febrero.
––––– (1997), Encuesta de Supermercados, Buenos Aires, Ministerio de Economía y Obras y Servicios Públicos-INDEC, septiembre.
Lowe, M. y N. Wrigley (1996), “Toward to new retail Geography”, en M. Lowe y N. Wrigley (eds.), Retailing, Consumption and Capital, Harlow, Longman.
Mérenne-Schoumaker, B. (1996), La localisation des services, París, Nathan.
Parker, A. (1998), “Um olhar sobre as transformaçoes no comércio: Teoría e Prática”, Lisboa, Centro de Estudos Geográficos da Universidade de Lisboa.
––––– (1997), The internationalisation of retailing and retailers: the case of the Republic of Ireland, Dublín, Centre For Retail Studies.
Programa Belgrano (1994), “Modernización del comercio minorista”, Buenos Aires, Subsecretaría de Comercio Interior-Ministerio de Economía y Obras y Servicios Públicos.
Revista Mercado (1998), Buenos Aires, mayo.
Revista Shopping Centers Today (1999), Buenos Aires, abril.
Sack, R. (1992), Place, modernity and the consumer’s world, Baltimore-Londres, The Johns Hopkins University Press.