Innovative capacity in the family business as an area of opportunity toward the development of Mexico
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

family business
strategic flexibility
innovativeness

How to Cite

Rodríguez-Suárez, P. M., Pico-González, B., & Méndez-Ramírez, F. J. (2013). Innovative capacity in the family business as an area of opportunity toward the development of Mexico. Economía Sociedad Y Territorio. https://doi.org/10.22136/est00201347

Abstract

Family businesses are the business sector 80% in Mexico, and connote the country’s economic dynamism. The aim of this paper derived from a doctoral thesis research is to analyze the relationship between strategic flexibility as a feature role in family businesses, and innovative capacity as an area of opportunity and its impact on development in Mexico, considering the innovative capacity as one of the most valuable intangible capital and entrepreneurialism as a way of life, from conception of the family business to its perpetuity in time.

https://doi.org/10.22136/est00201347
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Colina-Arenas, Belinda (2008), “Capacidades societales de innovación. Su desarrollo en empresas de producción social en el contexto del socialismo del siglo xxi en Venezuela”, Revista de economía pública, social y cooperativa, núm. 60, cieriec-España, Maracaibo. pp. 121-153.

Farías-Adán, Jorge Antonio (2008), “La flexibilidad estratégica”, Técnica Administrativa, núm. 35, vol. 7, julio, Técnica Administrativa e-journal, Buenos Aires, URL http://www.cyta.com.ar/ta0703/v7n3a3.htm ISSN 1666-1680, 7 de julio de 2013.

inegi (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (1989), Micro, pequeña, mediana y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Censos Económicos, inegi, Aguascalientes

inegi (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (1994), Micro, pequeña, mediana y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Censos Económicos, inegi, Aguascalientes

inegi (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (1998), Micro, pequeña, mediana y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Censos Económicos, inegi, Aguascalientes

inegi (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2003), Micro, pequeña, mediana y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Censos Económicos, inegi, Aguascalientes

inegi (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2009), Micro, pequeña, mediana y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Censos Económicos, inegi, Aguascalientes

inegi (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2011), Micro, pequeña, mediana y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Censos económicos 2009, inegi, Aguascalientes.

Lloréns-Montes, Javier, Antonio Verdú-Jover y Víctor García-Morales (2006), “Flexibilidad estrátegica en entornos hipercompetitivos: una visión basada en los recursos financieros de la empresa”, Revista Española de Financiación y Contabilidad, xxxv (129), Asociación española de contabilidad y administración de empresas, Madrid, pp. 387-409.

Lozano-Carrillo, Óscar, Niebla Zatarain y Juan Cayetano (2011), “El emprendedor de la empresa familiar mexicana”, Gestión y estrategia, núm. 40, Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco, México, pp. 65-72.

Mahmoud-Jouini, Bloch y Sophie Mignon (2010), “Capacités d’innovation des entreprises familiales pérennes”, Revue Française de Gestion, núm. 200, Cedex, France, pp.111-126.

Paiva, Kely César Martins de, Michelle Cristina de Souza Mendes de Oliveira y Marlene Catarina de Oliveira Lopes Melo (2008), “Produçao cientifica brasileira sobre empresa familiar −um metaestudo de artigos publicados em anais de eventos da anpad no periodo de 1997-2007-”, revista de Administraçao Mackenzie, núm. 9, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, pp. 148-173.

Pavón, Lilianne (2010), Financiamiento a las microempresas y Pymes de México (2000-2009), Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Naciones Unidas, Santiago de Chile, p. 69.

Poulain-Rehm, Thierry (2006), “Qu’est-ce qu’une entreprise familiale? Réflexions théoriques et prescriptions empiriques”, La Revue des Sciences de Gestion, Direction et Gestion, núm 25, ProQuest European Business, Bordeaux, pp. 77-87.

Quintana, Javier (2007), “La innovación en las empresas familiares”, clm-Economía, núm.7, Revista Económica de Castilla de la Mancha, Toledo, pp. 103-130.

Tagiuri, Renato y John Davis (1982), “Bivalent attributes of the family firm”, Family Business Review, núm. 4, Harvard Business School, sage Publications, Thousand Oaks, California, pp. 199-208.

Zahra-Shaker, James Hayton, Donald Neubaum y Justin Craig (2008), “Culture of family commitment and strategic flexibility: The moderating effect of stewardship”, 32(6), Entrepreneurship theory and practice, Baylor University, Waco, pp. 1035-1054.

Licencia Creative Commons
This works is under a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license