Advances in higher education: feminine irruption and masculine continuity
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

higher education
gender
generations
institutions of higher education
university
undergraduate studies
postgraduate studies

How to Cite

LUNA SANTOS, S. (2005). Advances in higher education: feminine irruption and masculine continuity. Economía Sociedad Y Territorio. https://doi.org/10.22136/est002005321

Abstract

Thanks to the expansion of the Mexican higher education system from the 1970s, the population with higher education studies has been increased, particularly the feminine one. This evidence has been obtained from a gender and generational analysis. The analysis also shows the socio-demographic characteristics of the population with higher education studies, which suggest that there are some advantages for women of the most recent generations, for instance not having become part of the labour market during their university studies. It is suggested that the fact that women have reached levels of higher education has generated a greater participation in the economic activity, which in turn allows them to have more autonomy and puts them in a better position to negotiate both in the family and labour spheres.

https://doi.org/10.22136/est002005321
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

ANUIES (Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior) (2002), Anuario estadístico 2001. Población escolar de licenciatura en universidades e institutos tecnológicos, ANUIES, México.

Conmujer (Comisión Nacional de la Mujer) et al. (2001), El enfoque de género en la producción de las estadísticas educativas de México. Conmujer, FNUAP, OPS/OMS, PNUD, UNICEF e INEGI, México.

Cortés, F. y R. M. Ruvalcaba (1991), Autoexploración forzada y equidad por empobrecimiento: la distribución del ingreso familiar en México (1977-1984), El Colegio de México, México.

Díaz Cossío, R., L. M. Matamoros y A. Cerón Roa (2000), “Eficiencia de las Instituciones Mexicanas de Educación Superior”, http://www.sesic.sep.gob.mx/eimes2000/index.htm.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2000), XII Censo General de Población y Vivienda, 2000. Muestra censal, cuestionario ampliado, México.

______ e Inmujeres (Instituto Nacional de las Mujeres) (2000), Mujeres y hombres, México.

Muñiz Martelón, P. E. (1997), Trayectorias educativas y deserción universitaria en los ochenta, ANUIES, colección Temas de Hoy en la Educación Superior, México.

Pérez Franco, L. (1998). “Los factores socioeconómicos que inciden en el rezago y la deserción escolar”, http://www. anuies.mx/anuies/libros98/lib64/5.html.

PNUD (Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo) (2001), Informe Mundial de Desarrollo Humano 2001, PNUD, http://www.undp.org./hdr2001/spanish/spidhtod.pdf, 17 de noviembre de 2004.

SEP (Secretaría de Educación Pública) (2001), Programa Nacional de Educación 2001-2006, SEP, México.

Tuirán, R. et al. (2002). “Tendencias y perspectivas de la fecundidad”, La situación demográfica de México, 2002, Consejo Nacional de Población (Conapo), México, pp. 29-48.

Licencia Creative Commons
This works is under a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license