Abstract
In the sustainable development discourse, citizen participation is a common denominator, the foundation on which a nations development is constructed in a sustainable manner (ecologically, economically and socially acceptable). There is a great diversity of participation modes. The purpose of this paper is to examine two modes of citizen participation in environmental policy making: the formation of environmental coalitions and consensus-building processes (multistakeholder roundtables or multistakeholder processes). Our thesis is that society has reclaimed its position in an incipient democracy, and that participation is a pre-requisite for sustainable development. We make a descriptive analysis of both techniques in the context of sustainability and we compare both modes to determine their relevance and the chances to apply either of them to environmental public policy in Mexico.
References
Aranda Sánchez, J. M. (2000), “El movimiento estudiantil y la teoría de los movimientos sociales”, Convergencia, núm. 21, pp. 225-250.
Arnstein, Sherry R. (1969), “A ladder of citizen participation”, Journal of the American Institute of Planning, 35(3), pp. 216-224.
Brañes-Ballesteros (1994), Derecho ambiental mexicano, Fundación Universo Veintiuno, Ciudad de México.
Cabrero Mendoza, Enrique (2000), “Usos y costumbres en la hechura de las políticas públicas en México: Límites de las Policy Sciences en contextos cultural y políticamente diferentes”, Gestión y Política Pública, 9(2), pp. 189-229.
Canto Sáenz, Rodolfo (2000), “Políticas públicas. Mas allá del pluralismo y la participación ciudadana”, Gestión y Política Pública 9(2), pp. 231-256.
De Bruijn, H. A. and H. A. M. Hufen (1998), “The traditional approach to policy instruments”, B. G. Peters and F. K. M. van Nispen (eds.), Public Policy Instruments. Evaluating the Tools of Public Administration, Edward Elgar Publishing Inc., Cheltentham, UK, pp. 11-32.
Dukes, E. F. (1996), Resolving public conflict. Transforming community and governance, Manchester University Press, Manchester.
Howlett, Michael (1999), “Complex network management and the paradox of modern governance: A taxonomy and model of procedural policy instrument choice”, Annual Meeting of the Canadian Political Science Association, Sherbrooke, P.Q.
Martínez Escamilla, Víctor Hugo (1996), “Las políticas públicas desde la perspectiva de las redes sociales: Un nuevo enfoque metodológico”, Política y Cultura, otoño, núm. 7, pp. 37-60.
Méndez, José Luis (1996), “Reforma del Estado, democracia participativa y modelos de decisión”, Política y Cultura, otoño, núm. 7, pp. 7-35.
Mercado, Alfonso (comp.) (1995), Instrumentos económicos para un comportamiento empresarial amigable al ambiente, FCE, México.
Merino, Mauricio et al. (1996), Experiencias de buen gobierno municipal, Colegio Nacional de Ciencias Políticas y Administración Pública, México.
Pacheco, Raúl y Peter N. Nemetz (2001), «Business-not-as-usual: Alternative policy instruments for environmental management», Proceedings of the 5th IRE Annual Workshop: Addressing the Knowledge Crisis in Water and Energy: Linking Local and Global Communities, The University of British Columbia, Institute for Resources and Environment, Vancouver, B.C.
Pacheco-Vega, Héctor Raúl (1998), “A proposed theoretical model for the construction of strategic alliances in the biotechnology industry”, Proceedings of the 1998 R&D Management Conference: Technology Strategy and Strategic Alliances, R&D Management, 30 de septiembre, Ávila, España.
–––– (1999), “Transferencia de tecnología en la industria curtidora: El modelo de alianzas estratégicas”, Memorias del XVI Encuentro Nacional de Curtiduría, 2 de marzo, León, Gto., México.
–––– María del Carmen Carmona-Lara y Obdulia Vega-López (2001), «The challenge of sustainable development», Peter N. Nemetz (ed.), Bringing Business on Board: Sustainable Development and the B-School Curriculum, University of British Columbia Press, Vancouver, BC, en prensa.
Renn, Ortwin, Thomas Webler y Peter Wiedemann (eds.) (1995), Fairness and Competence in citizen participation. Evaluating models for environmental discourse, Kluwer Academic Publishers, Dordrecth.
Thomas, John Clayton (1995), Public participation in public decisions. New skills and strategies for public managers, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
Torres, Blanca (1999), “Las ONG ambientalistas en las relaciones México-Estados Unidos”, Foro Internacional 39(4), pp. 453-478.
Vega-López, Obdulia (1999), Análisis comparativo de políticas públicas para el desarrollo sustentable de la industria minera: Un estudio de contraste binacional México-Canadá, Tesis de Maestría, Universidad Iberoamericana, Departamento de Ciencias Jurídicas y Políticas, León, México, 135 pp.
–––– y Héctor Raúl Pacheco-Vega (2000), “Zanahorias, palos y sermones: Una revisión de la teoría de instrumentos de política ambiental”, en Revista Mexicana de Legislación Ambiental, año 1, núm. 4, pp. 25-33.
–––– y Héctor Raúl Pacheco-Vega (2001), “El medio ambiente como un problema de política pública. La teoría generalizada de la política ambiental y su relación con la administración pública”, en: Revista del Instituto de Administración Pública del Estado de Guanajuato, año 2, núm. 4, en prensa.
Wapner, Paul (2000), «The transnational politics of environmental NGOs: Governmental, economic and social activism», en Pamela S. Chasek (ed.), The global environment in the Twenty-First century: Prospects for international cooperation, United Nations University Press, Tokyo, pp. 87-108.
WCED (1987), Our common future, Oxford University Press, Oxford, UK.
Weimer, David L. y Aidan R. Vining (1989), Policy analysis. Concepts and practice, Prentice Hall Publishers, Englewood Cliffs.
Zald, M. N. and J. D. McCarthy (1987), Social movements in an organizational society: collected essays, Transaction Books, New Brunswick, N.J., U.S.A.