The evolution of the auto parts industry in Querétaro, 1993-2008
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

industrial restructuration
automotive industry
auto parts industry

How to Cite

Daville-Landero, S. L. (2012). The evolution of the auto parts industry in Querétaro, 1993-2008. Economía Sociedad Y Territorio. https://doi.org/10.22136/est00201266

Abstract

From the 1990’s on, and specifically from 1994 when the North American Free Trade Agreement (nafta) first came into force, the policy of reorienting the Mexican economy toward the outside world was stepped up. This article discusses the changes that have taken place in the auto parts industry established in the State of Queretaro, based on existing data from the Census and evidence collected from a survey. Some of the major findings from this research include an increasing concentration of industrial activity and of the auto parts branch in the metropolitan area of Queretaro. A greater prevalence of transnational companies’ subsidiaries was also observed, which has brought about the virtual disappearance of local productive chains.

https://doi.org/10.22136/est00201266
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Benko, Georges y Christophe Demazière (2000), “Le développement régional au miroir de la crise des régions d’ancienne tradition industrielle. L’exemple du nord de la France”, en Georges Benko y Alain Lipietz (coords.), La Richesse des Régions, Presses Universitaires de France, París, pp. 451-478.

Benko, Georges y Alain Lipietz (2000), “Geographie socio-économique ou économie géographique?”, en Georges Benko y Alain Lipietz (coords.), La Richesse des Régions, Presses Universitaires de France, París, pp. 9-29.

CIEN (Centro de Información y Estudios Nacionales) (1992), “Querétaro industrial”, Voz Crítica, 5, Querétaro, pp. 20-31.

Estrada Correa, David Rafael (1996), “La industria en Querétaro”, en El águila se viste de oro, Canacintra Querétaro, Querétaro, pp. 27-44.

Garza, Gustavo (1985), El proceso de industrialización en la ciudad de México, 1821-1970, El Colegio de México, México.

Garza, Gustavo (1992), “Impacto regional de los parques industriales”, Ciudades, 13, Red Nacional de Investigación Urbana, México, pp. 27-37.

Gereffi, Gary y Miguel Korzeniewicz (1990), “Commodity Chains and Footwear Exports in the Semiperiphery”, en William G. Martin (ed.), Semiperipherial States in the World Economy, Greenwood Press, Westport, Connecticut, pp. 45-68.

GEQ (Gobierno del Estado de Querétaro) (2004), La industria automotriz México-Querétaro, Secretaría de Desarrollo Sustentable-Dirección de Comercio y Estudios Económicos, Querétaro.

GEQ (Gobierno del Estado de Querétaro) (2009), Anuario Económico 2009, Secretaría de Desarrollo Sustentable, Querétaro, México.

GEQ (Gobierno del Estado de Querétaro) (2010), Industria automotriz en Querétaro, Secretaría de Desarrollo Sustentable, Querétaro.

Goldfrank, Walter L. (1995), “Beyond Cycles of Hegemony: Economic, Social, and Military Factors”, Journal of World-Systems Research, 1 (8), Institute for Research on World-Systems-University of Utah-North Carolina State University, pp.1-14, , 23 de mayo de 2010.

González Gómez, Ovidio y Rossana Nieto (2007), “Comportamiento logístico de las empresas de manufactura en Querétaro, México”, Economía, Sociedad y Territorio, VI (24), El Colegio Mexiquense, Zinacantepec, pp. 953-974.

González, Ovidio y Carmen Imelda González (1992), Transporte en Querétaro en el siglo XX, Secretaría de Comunicaciones y Transportes-Gobierno del Estado de Querétaro, México.

González Ovidio y Carlos Martner (1990), “Querétaro: ciudades fragmentadas”, Ciudades, 6, Red Nacional de Investigación Urbana, México, pp. 23-30.

Hopkins, Terence K. e Immanuel Wallerstein (1986), “Commodity Chains in the World-Economy Prior to 1800”, Review, 10 (I), Binghamton University-State University of New York, Nueva York, pp. 157-170.

Hopkins, Terence K. e Immanuel Wallerstein (1994), “Commodity Chains in the Capitalist World-Economy Prior to 1800”, en Gary Gereffi y Miguel Korzeniewicz (eds.), Commodity Chains and Global Capitalism, Praeger, Westport, Connecticut, pp. 17-50.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (1994), XIV Censo Industrial 1994, INEGI, México.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2002), La industria automotriz en México, INEGI, Aguascalientes.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2004a), Censos Económicos, INEGI, México.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2004b), Censos Industriales, INEGI, Aguascalientes.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2006), La industria automotriz en México, INEGI, Aguascalientes.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2009a), Censos Económicos, INEGI, Aguascalientes.

INEGI (Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática) (2009b), Censos Industriales, INEGI, México.

Juárez Núñez, Huberto (2005), “La industria proveedora de autopartes”, en Huberto Juárez Núñez, Arturo Lara Rivero y Carmen Bueno Castellanos (coords.), El auto global. Desarrollo, competencia y cooperación en la industria del automóvil, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla-Universidad Autónoma Metropolitana, Xochimilco-Universidad Iberoamericana-Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, México, pp. 71-116.

Kim, Hyung Kook y Su-Hoon Lee (1994), “Commodity Chains and the Korean Automobile Industry”, en Gary Gereffy y Miguel Korzeniewicz (eds.), Commodity Chains and Global Capitalism, Praeger, Westport, Connecticut, pp. 281-296.

Lee, Naeyoung y Jeffrey Cason (1994), “Automobile Commodity Chains in the NICs: A Comparison of South Korea, Mexico and Brazil”, en Gary Gereffy y Miguel Korzeniewicz (eds.), Commodity Chains and Global Capitalism, Praeger, Westport, Connecticut, pp. 223-243.

Lustig, Nora (1998), Mexico. The Remaking of an Economy, Brookings Institution Press, Washington.

Martinelli, Flavia y Erica Schoenberger (1994), “Los oligopolios están bien gracias. Elementos de reflexión sobre la acumulación flexible”, en Georges Benko y Alain Lipietz (eds.), Las regiones que ganan, Alfons El Magnànim, Valencia, pp. 159-183.

Miranda, Eduardo (2005), Del Querétaro rural al industrial, 1940-1973, Universidad Autónoma de Querétaro-Miguel Ángel Porrúa, México.

Mortimore, Michael y Faustino Barron (2005), Informe sobre la industria automotriz mexicana, Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Santiago de Chile.

Motta, Jorge, Mariela Cuttica y Leticia Zavaleta (2000), “Las relaciones proveedor-cliente en la industria automovilística argentina”, Comercio Exterior, 50 (9), Banco Nacional de Comercio Exterior, México, pp. 820-829.

Novick, Marta y Gabriel Yoguel (2001), “La vulnerabilidad de una ‘rama productiva’: la difícil relación cliente-proveedor en el complejo automotriz argentino”, Trabajo, 2ª época, año 2, 4, Centro de Análisis del Trabajo, México, pp. 111-142.

SE (Secretaría de Economía) (2010), “Inversión extranjera directa por entidad federativa”, , 26 de julio de 2010.

Womack, James P., Daniel T. Jones y Daniel Roos (1992), La máquina que cambió al mundo, McGraw-Hill, Madrid.

Licencia Creative Commons
This works is under a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license